Діяльнісний метод на уроці математики в 3 класі. Мій відкритий урок.
Майстер – клас «Розвиток
творчої особистості дитини та формування УНД на основі діяльнісного підходу.
Мета: Розкрити шляхи
розвитку творчої особистості та можливості формування УНД через використання
технологій системно – діяльнісного підходу.
Задачі:
ü продемонструвати використання на практиці роботу
технологій проблемно – діалогічного навчання, ІКТ для формування УНД;
ü навчити визначати і знаходити УНД;
ü створити умови для активної взаємодії учасників майстер –
класу між собою;
ü організувати рефлексію майстер – класуз метою визначення
його результативності;
ü засвоїти способи діяльності з використанням ІКТ;
Хід майстер –
класу
I.Емоційне
налаштування
Добрий день, шановні колеги! Рада вітати Вас. Я, Мельникова Любов
Дмитрівна, вчитель Новоспаської ЗОШ, проведу з вами майстер клас. Для початку
хочу налаштувати Вас на роботу. Як правило життя ЛЮДИНИ порівнюють з деревом.
Закрийте, будь ласка, очі і уявіть себе деревом...Дерево тягнеться до сонця,
воно тягнеться корінням у глиб Землі, п'є воду, дихає, радіє вітрові .У дерева
є тепло, свій характер. У дерева є душа.
Відкривайте очі.
Я попрошу вас
намалювати дерево свого життя.
(Уривок з пісні "Кожен вибирає для себе" )
КОРІНЬ - мета і
сенс вашого життя .
СТОВБУР - ваше
уявлення про себе.
ГІЛКИ – якості, які
ви хотіли б мати, ваші мрії, бажання.
ПЛОДИ - якості, які
ви вже маєте.
ЯКІ НАШІ ЦІЛІ В
ЖИТТІ - ТАКІ ЇЇ ПЛОДИ.
- Я бачу, що тут зібралися творчі люди, які
вже професійно відбулися, але готові йти
далі, натхненно працювати, а головне – сприймати щось нове, змінюватися. І я в
цьому ні на мить не сумнівалася!!
II. Мотивація до діяльності.
Нашу зустріч мені б хотілося почати з відомої старої притчі.
Як прийшов мудрець до бідних і сказав: «Я бачу ви голодні. Давайте я дам
вам риби, щоб ви втамували голод». Притча звіщає: не треба давати рибу, треба навчити ловити ії.
Стандарт нового покоління і є стандарт, котрий допомагає навчити учитися,
навчити «ловити рибу», а тим самим оволодіти універсальними навчальними діями,
без котрих нічого не може бути. Саме в дії зароджується знання.
- Дійсно, в нашу сучасність вчитель вирішує дуже складні задачі переоцінки
свого педагогічного досвіду, шукає відповідь на питання « Як навчати в нових
умовах?»
- Щоб дати відповідь на це питання, пропоную вирушити в світ дій. Працювати
будемо командами, тому що разом вчитися веселіше. Команда – це сила!!
А тема нашого майстер – класу «Розвиток творчої особистості дитини та
формування УНД на основі діяльнісного підходу.(слайд1).
Джон Дьюї говорив, якщо ми сьогодні будемо вчити дитину, як вчора, ми
вкрадемо у неї завтра.
Школа сьогодні стає не стільки джерелом інформації, скільки вчить дітей
вчитися. А це значить, що необхідно озброїти учнів способами дій. Тому головною
метою кожного педагога є розвиток здібностей учнів. (слайд 2)
А саме умовами успішної
самореалізації особистості є співпадіння двох факторів (слайд 3,4)
1.Визнання суспільством значимості тої діяльності, яку виконує особистість.
2.Отримання особистістю задоволень від результатів своєї діяльності.
III. (теоретична
частина майстер-класу)
Прийом «Кошик ідей»
Перед вами лежать
кольорові аркуші. В технології критичного мислення є прийом « кошик ідей». Коли я вам назвала тему майстер –
класу, у вас, мабуть, виникли певні асоціації. Заповніть аркуші, вписавши
ключові слова нашого заняття. У імпровізований «кошик» ми будемо
«складати» ідеї - ключові слова майстер-класу:
Сьогодні актуалізується поняття «діяльнісний підхід».
Зокрема, у новому Державному
стандарті базової і повної загальної середньої освіти читаємо:
«Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок учня,
застосування здобутих знань у практичних ситуаціях, пошук шляхів інтеграції до
соціокультурного та природного середовища».
Варто відзначити нове :
Діяльнісний підхід ґрунтується на визнанні діяльності основою, засобом і
вирішальною умовою розвитку творчої активності
особистості.(слайд4,5,6,7)
У своєму майстер - класі я зупинюся на особливостях застосування
діяльнісного підхода в навчанні математики в початковій школі.
Саме цей підхід дозволяє уникнути розриву між теоретичними знаннями та
застосуванням їх на практиці.
В контексті особистісно-діяльнісного підходу ми розглядаємо молодшого
школяра як активного суб’єкта навчання, що спрямоване на оволодіння математичних
знань.
Головне – вміти добувати і застосовувати знання. (слайд 8)
- Що таке навчальна дія?
- Ми сьогодні поговоримо про УНД, будемо їх знаходити і визначати.
- На які групи діляться УНД?
(слайд9)
1.Особистісні визначають мотиваційну орієнтацію.
2.Комунікативні забезпечують соціальну компетентність.
3.Пізнавальні пов’язані з рішенням проблеми.
4.Регулятивні забезпечують організацію особистої діяльності.
(слайд 10)
- Зараз переверніть картку і прочитайте назву вашої команди. На дошці на
картках записані УНД, перетягніть їх в залежності від назви вашої команди.
(самовизначення, загально навчальні,планування, логічні, вольова
саморегуляція, постановка питання, контроль,пошукова,корекція, оцінка,
аналізуючи, групова, змістоутворення)
Перевірка роботи
·
Ми
все зробили правильно (зелена)
·
Ми
припустилися помилки (жовта)
·
Ми
не впоралися з завданням (червона)
Що ж пропонує у навчанні діяльнісний підхід.
-Наявність у дітей пізнавального мотиву (бажання дізнатися,
відкрити, навчитися) і конкретної навчальної мети (розуміння того, що саме треба
з’ясувати, засвоїти)
-Виконання учнями певних дій для придбання недостаючих
знань.
-Виявлення і засвоєння учнями способа дії, яка
дозволятиме усвідомленно застосувати придбані знання.
-Формування у школярів уміння контролювати свої дії- як
після їх завершення, так і по ходу.
-Включення змісту навчання в контекст рішення значних життєвих
задач.
Іншими словами, створюються умови для того, щоб на всіх етапах вивчення
теми дитина була людиною, активно і усвідомленно діючою. (слайд 11,12)
В групах заповнимо наступну таблицю. В лівому стовпчику записані умови
діяльнісного підходу. В правому - вам необхідно доповнити з практики прийоми
роботи на кожному етапі.
Умови діяльнісного підходу
|
Прийоми
|
Створення проблемної ситуації
«Перш ніж вводити нове знання, треба створити ситуацію… необхідності ії появи» (Г.А.Цукерман)
|
|
Виконання дій для придбання недостаючих знань
«Не вводити знання в готовому вигляді. Навіть якщо немає ніякої можливості повести дітей до відкриття нового, завжди є можливість створити ситуацію пошуку…»(Г.А.Цукерман)
|
|
Виконання дітьми усвідомлених навчальних дій.
«Головна особливість процесу засвоєння посідає в його активності: знання можна передати тільки тоді, коли учень їх бере, тобто виконує… якісь дії з ними. Іншими словами, процес засвоєння знань- це завжди виконання учнями певних пізнавальних дій.» (Н.Ф.Тализіна)
|
|
Формування самоконтролю.
|
|
Рішення значущих життєвих задач
|
|
Практична робота
(слайд 13-24)
Рефлексія.
Перед вами площина.
На листочку напишіть свою точку зору щодо майстер – класу і помістіть на певній
частині.
На цьому наш
майстер – клас закінчено. Дякую за увагу!
Немає коментарів:
Дописати коментар